Poor China Kid been ignored after Accident #2 (Kisah sebalik Ignorance)

this story does not ends as it is..

that poor little girl, Yue Yue was reported brain-dead by now..brain-dead is almost as near as ever with dead..usually euthanasia will be done..but, everybody in the world still hoping for miracle except the van driver who ran her down!

there might be no so -called Good Samaritans in China..or in our malays word, tidak ada sifat perikemanusiaan dalam diri mereka..jika yue yue diselamatkan lebih awal, dia mungkin boleh hidup seperti sediakala selepas itu..

kisah yue yue mendapat liputan semakin meluas seluruh dunia..semakin meluas sampaikan saya pun google segala cerita yang berkaitan..in the end, apa yang kita lihat cuma sekadar video seorang kanak2 dilanggar dan dibiarkan oleh lebih sedozen orang selama beberapa minit..tetapi apa yang saya google dan rumuskan sangat lebih dan sangat mendalam daripada itu..

pertama sekali adalah tentang pemandu van tersebut..u know, the one who ran the toddler in the 1st place..normally, kita akan berhenti dan tengok apa yang kita dah buat..tetapi pemandu ini cuma berhenti dan kemudian gilis sekali lagi kanak2 itu dan berlalu pergi..apa yang dilakukan oleh pemandu van ini, ada kemungkinan memang SENGAJA mahu membunuh budak tu! apabila ditemuramah oleh para pemberita, ini responsnya,

“jika budak tu mati, saya cuma membayar 20,000 yuan ($2,135). tapi jika budak tu cuma cedera, saya terpaksa bayar lebih beratus ribu yuan lagi..”

which said that in china, bila kita accident dan orang tu injured, kita kena cover segala perbelanjaan termasuk disability seseorang itu sepanjang tempoh perubatan..say what, kos hospital..? kos makan minum family..? malah gaji orang tu bila dia tak kerja pun kita kena supply gak sampailah dia sihat dan baik seperti sedia kala..gila kan..so that’s why the driver willing to ‘kill’ rather that to absorb the cost..itulah merupakan salah satu budaya di china..

still..banyak lagi yang masih belum terungkai..

selepas yue yue dilanggar, melalui video dikatakan lebih sedozen manusia yang lalu lalang di sekitar budak tu terbaring..mereka cuma melihat..yes..MELIHAT..macam kita tengok kucing yang sudah kena langgar, macam kita tengok burung gagak yang sudah mati, macam tak ada apa2 berlaku..pada hemat saya, mereka bukan tidak ada perikemanusiaan langsung tetapi ada perkara yang ‘menghalang’ mereka daripada membantu..

dalam satu kes di china dalam tahun 2006, seorang rakyat negeri Nanjin, Yu Peng telah berhenti dalam perjalanannya untuk membantu Xu Shoulan, seorang makcik tua berumur 65 tahun yang terjatuh ketika mengejar bas..tapi entah macam mana, makcik tua tu telah memfailkan saman terhadap Yu Peng kerana menyebabkan dia terjatuh..mahkamah pula menerima kes tu menyatakan Yu tidak akan menolong Xu Dhoulan sekiranya Yu tidak menyebabkan Xu Dhoulan tu terjatuh in the 1st place..akhirnya, Yu terpaksa menanggung 40% kos perubatan Xu Dhoulan..daripada stranger yang cuma mahu membantu, tiba2 kena tanggung kos..? freaking shit..

kisah ini mungkin memberi impak kepada ramai rakyat china..daripada willing untuk membantu kepada TAKUT untuk membantu kerana takut dipersalahkan..dalam sebuah kajian oleh Arthur H.Smith dalam bukunya bertajuk “Chinese Characteristics” dalam bab “The Absence of Sympathy”, beliau menyatakan bahawa,

“ketidaksanggupan untuk membantu orang lain, kecuali jika ada sebab sebab yang sangat kuat (which probably i think ‘ganjaran’ kind) merupakan salah satu sifat yang mengalir dalam hubungan sosial rakyat China”

pendapat lain juga menyatakan bahawa sistem perundangan di China juga memungkinkan ignorance ini berlaku..dalam kes Yu Peng tadi, logically kita tidak akan menyangka bahawa kenapa stranger seperti Yu Peng tiba2 dikenakan hukuman yang langsung tidak munasabah hanya kerana ingin membantu..? there are some conclusion where with all this kind of rules and judgement in China, some portion of people will take full advantage with it..err..boleh buat duit kan..? pura2 jatuh, kemudian saman orang yang tolong kerana menyebabkan kita jatuh..nice kan..?

now..from some of the story, we can conclude that it’s in their culture for not helping people..it’s not their business unless there might be some rewards for helping..takde upah..takde sapa yang akan ambil tahu..yup..including Yue Yue case..

tahap sosial di China masih lagi rendah..mereka tidak mengambil kira tanggungjawab sosial sebagai salah satu dalam hidup mereka mungkin kerana tanggungjawab sosial tidak terdapat dalam undang undang negara china..begitu juga dengan agama dan kepercayaan..mereka tidak percaya dengan itu semua malah lebih mementingkan undang undang yang besar kemungkinan tidak akan menyebelahi mereka yang membantu..

walaupun begitu, bukan negara China je yang macam tu..Yue Yue is just another case itupun sebab ada CCTV..di US juga as said by my friend Julia regarding Kitty Genovese yang ditikam di kejiranan tapi jiran jirannya juga tak ambil peduli tentang apa yang berlaku sehinggalah sudah terlewat..

it can happens anywhere..and might be in malaysia..di mana ada loophole dalam sistem perundangan kita yang boleh digunapakai oleh pihak2 tak bertanggungjawab..

bayangkan anak kecil kita dilanggar kemudian pemandu tu saman kita kerana abaikan anak berjalan sorang2..we might lose the case isnt it..

bayangkan juga seperti kes Kitty Genovase di mana pembunuh tu bila ditemuramah cuma menjawab, ‘saya bangun daripada tidur..saya rasa nak membunuh seorang wanita..’ tanpa rasa bersalah..dan kita sebagai saudara mara rapat tidak boleh buat apa kerana perundangan kita mungkin boleh menyatakan pembunuh tu kurang siuman..

after all..it will goes down to basic..and our basic is FAITH and RELIGION..

2 responses to this post.

  1. hi azam, camne la kamu bole sesat ke blog sy ya? tertanya jugak nih =p

    Balas

    • Posted by AzamHassan on Oktober 21, 2011 at 8:39 am

      hahaha..memula tak prasan igt blog biasa2..tapi bila nampak nama emir, trus macam kenal..terkebetulan je..hehehe..

      Balas

Tinggalkan komen