Granddad at 29

source : http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3696059/A-dad-becomes-UKs-youngest-grandfather-at-29-after-his-daughter-gives-birth-at-just-14.html
______________________________________________________________________

suatu masa dahulu, manusia yang bernama Shem telah berkahwin pada usia sewal 14 tahun dengan seorang wanita, Kelly, yang berusia 15 tahun..melalui perkahwinan itu, mereka dikurniakan seorang anak perempuan bernama Tia..

Tia ini pula, ketika berumur 14 tahun, berkahwin dengan boyfriendnya yang berusia 15 tahun dan berjaya melahirkan seorang baby girl ketika usianya belum lagi mencecah 15 tahun..

secara rasminya, Shem telah menjadi atuk pada usia seawal 29 tahun!

oh shit..

it’s hard to believe that Western Countries always talk a lot regarding child marriage in the world but all those kind of things happens INSIDE their own country..

secara mudahnya, memang tidak salah untuk berkahwin awal memandangkan wanita sekarang ni dah matang sebelum usianya..

datuk nenek kita dulu dah matang sebelum usia dengan melakukan kerja kerja rumah, memasak, membasuh, mengaji, mengajar persekolahan adik beradik, menyediakan makan pakai keluarga dan jika nenek kita kahwin pada usia 16 tahun pun..nenek kita tu sudah tahu semuanya tentang keluarga..

zaman sekarang..? budak budak 16 tahun matang dengan melakukan kerja kerja maksiat, enjoy sana sini..tengok cerita bukan bukan..layan video bukan bukan..layan kawan2 macam takde iman..lana semua benda yang datang untuk keseronokan semasa..dan lihat saja berapa banyak cerita tentang gadis bawah umur yang lari ikut kekasih dan mementingkan nafsu semata mata..

oleh kerana malaysia masih lagi sebuah negara membangun dengan politik semasa yang mementingkan kehendak peribadi masing2, perkahwinan seawal 16 atau 17 tahun sangat tidak praktikal..apatah lagi jika budak2 umur 16 tahun berborak dengan boyfriendnya tentang, “b (hubby/baby), nanti kita kawin..kita nak namakan anak kita apa ek..?” ketika rehat di sekolah..

ataupun, “ling..nanti abis spm, abg akan jaga ling..belikan kereta besar..rumah banglo mewah..kita pergi makan angin luar negara..semuanya untuk ling..ohhh ling ku sayang..” ketika sedang kelas tambahan subjek fizik..

sangat janggal okkkkk..

tidak mustahil satu hari nanti di malaysia, seorang atuk berumur 29 tahun juga akan dilahirkan..jika masih lagi tiada kawalan oleh ibu bapa ataupun kerajaan semasa tentang risiko perkahwinan terlalu awal ini, ada kemungkinan malaysia memang akan sangat maju dalam kehidupan tetapi akan menjadi sangat mundur dalam moral seperti kebanyakan negara barat yang lain..

One response to this post.

  1. Oh…saya masih baca komik Sailormoon lagi masa tu ok, dengan membayangkan bulan adalah cantik..macam kayangan….tp dia dh ada baby? huuu~

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: