insurans..

ketika mula2 buat pinjaman PTPTN, saya bersama rakan rakan lain dtempatkan di satu dewan kuliah..kami diberi borang pinjaman berserta dengan ‘ayat-ayat hikmat’ yang mengikat saya supaya akan membayar wang tersebut selepas tamat belajar nanti..kami dibacakan selai2 muka surat..diminta supaya faham akan ‘risiko’ yang ada jika kami langgar terms & condition yang ada..dan kemudian tandatangan sebagai tanda faham..

kemudian mula2 saya beli kereta dulu..saya diberikan dengan satu buku tebal berupa perjanjian ‘sehidup semati’ antara saya dengan bank..saya dikehendaki membaca..faham dan tanda tangan setiap muka surat sebagai bukti bahawa saya telah memahami setiap isi kandungan..jika saya tiba2 bebal cuba lari dari bayar ansuran kereta tersebut, confirm saya akan kalah dalam setiap tindakan undang2 yang dikenakan..

kemudian apabila melanggan broadband pun sama, saya diberi dulu kertas terms & condition supaya saya faham harga sebenar yang ditawarkan broadband tersebut dan juga kos sebenar yang perlu saya bayar..saya juga perlu baca untuk faham apa yang akan terjadi jika saya langgar kontrak dan apa yang akan terjadi jika saya lebih limit..kemudian..baru saya setuju dan tandatangan..

untuk buat personal loan pun macam tu..even by my personal experience, bank islam pasir gudang ni fucked up coz dah berbulan bulan saya siap loan, tapi suma documentation, tak hantar lagi kat saya..dah call..dah request..jawapan yang ada, “kami akan ambil tindakan”..tapi haram jadah xde apa2 pun..masa ambil duit ayat manis..dah dapat duit terus hilang..bank islam pasir gudang memang bullshit..

anyway..sebullshit bank tu pun, saya masih lagi diberi kontrak supaya dibaca dan difahami sebelum tandatangan..

cuma..dalam hal insurans peribadi..saya tak jumpa lagi perkara macam tu..tak jumpa lagi orang insurans yang menawarkan saya supaya membaca terms & condition sebelum sign..apa yang ada, cuma sekeping pamphlet yang menawarkan 1001 perlindungan tetapi apabila tiba masanya, agenda berdolak dalih akan muncul secara tiba2..

oleh sebab itu, setiap orang yang datang kepada saya menawarkan insurans perlindungan peribadi even kadangkala sangat annoying, saya akan cakap, “boleh saya baca terms & condition dulu? pada saya pamphlet tak cukup nak terangkan kat saya coz benda ni bayar bulan2..”

benda tu yang depa tak boleh provide..depa cuma boleh provide benda tu LEPAS saya tandatangan..

pelik kan..mana2 agreement yang saya terblibat seblum ni boleh baca terms & condition SEBELUM tandatangan..tapi untuk insurans peribadi, cuma boleh tau apa yang kompeni insurans tu cover sebenar benarnya cuma SELEPAS tandatangan dibuat..

kenapa kompeni insurans peribadi agak special berbanding yang lain..? memang kat pamphlet tulis cover macam2 perkara tapi berdasarkan ada beberapa personnel yang saya dengar daripada mereka yang cuba untuk claim insurans, tak semudah yang disangka..malah kadangkala tak dapat pun kerana terms & condition mereka tak ‘secantik’ pamphlet yang diedarkan..

yup..i still dont have personal insurance..just i glad my company does provide one..insurans nyawa dan insurans kemalangan lagi..my wife pun di cover oleh kompeni tapi tak sebanyak mana ah..

maybe..just maybe..if saya betul2 perlukan insurans peribadi, saya sendiri akan carik orang2 ni..itupun selepas saya lakukan research yang mendalam tentang kompeni mana yang terbaik..

2 responses to this post.

  1. Posted by Fauzul Amir Bin Musa on Mei 18, 2011 at 11:11 am

    Salam..
    Sebenarnya memang ada terms & conditions..U can ask to read and understand it.lagipun kalau encik ambil sekalipun, encik masih diberi masa selama 15 hari untuk membatalkan polisi tersebut dengan pulangan 100% premium yang dibayar. Dalam masa 15 hari tu boleh le baca apa yang terkandung dalam polisi. Biasanya, kalau agen tu professional, dorang akan tandakan dan tunjukkan pada encik mana2 part yang important..

    Balas

    • Posted by AzamHassan on Mei 18, 2011 at 3:32 pm

      setakat yang saya alami..mereka tak akan layan saya bila mintak macam tu..saya nak baca apa sebenarnya mereka cover dan bukan melalui pamphlet semata mata..what i know, once saya setuju dan turunkan tandatangan, im part of it..tempoh 15 hari tu adalah saya sebagai pengguna berdaftar dan bukan sebagai orang biasa..means..saya dah daftar dulu baru saya dapat gunakan polisi Tempoh Bertenang tu atau Tempoh Membuat Keputusan tu..

      bayaran premium sepenuhnya pula akan dipulangkan hanya SELEPAS ditolak kos perkhidmatan kompeni insurans untuk mengeluarkan polisi tersebut..memang lah kecik..dalam RM50 kot..tapi still..saya kena jadik ahli dulu dan saya tertakluk untuk bayar kos yang ada..

      ke macam mana..?

      Balas

Tinggalkan Jawapan

