SALooN~

there a day when i follow my wife ke saloon sebab beliau nak gunting rambut..oleh kerana saya sepanjang hayat tak pernah jejak kaki di mana2 salon gunting rambut, jadi saya rasa macam agak teruja juga..

teruja..tapi muka cool je..hebat kan saya..? ^^

banyak salon jugak lah yang kami ushar di summit batu pahat..tapi saya memang musykil sebab apa kejadah punya aktiviti menggunting sampai RM20..ada yang RM30..ternyata..sifat jumud dalam diri saya tentang salon gunting rambut masih tebal lagi..

pusing punya pusing..tanya punya tanya..last2 kami tersangkut di sebuah salon yang..saya pun tak tau apa yang membuatkan kami tertarik..tapi bukak pintu..tanya2 harga then terus ok je..lagipun kedai tu macam tertutup sikit..yang bikin rambut pun amoi2 belaka..for me..it’s ok lah..ada juga ruang menunggu yang cantik..dan banyak majalah motor trader..gila..amoi2 ni main kereta ke..?

rupanya dalam salon..ada dua jenis pemotongan (setakat yang amoi tu ceritalah)..potongan murah sikit berharga RM10..yang dipotong oleh budak2 praktikal..kalau cantik then untunglah..tapi kalau end up macam haram, kita tak boleh nak bising2 sangat..sebab kita yang pilih nak budak praktikal tu..

tapi kalau kita nak seorang profesional yang potong, harganya bermula RM20..hehe..apa yang penting ‘bermula’ tu..so paling murah RM20..dan boleh jadik mahal sampai RM200++..nice business isnt it~

mula2 dia ingat kami ni cina..kalau my wife tu logiklah..dia putih2 dan chinese sikit2..saya pun dia kata cina gak..? mmg sah saya muka jawa..tapi pada pandangan dia..saya mungkin cina yang asal dari bukit mana entah..cina yang gelap..haa lantak..

i suggest my wife utk amik RM20 tu..alang2 beza RM10..kalau tak potong rambut pun, sure saya akan buat beli makanan RM10 tu..so tak banyak beza lah kan..amoi ni saya tengok memang seorang experience..however..when comes to business..money comes first..

“rambut u aa..kasi cek dulu kulit kepala..i bagi free check..boleh tengok u punya kulit apa jenis..”

merupakan ayat pertama pancingan beliau..

dah lepas2 cek tu..mula lah dia amik pamphlet..pastu mula terangkan segala jenis produk..saya tengok produk tu memang bukan produk yang biasa ah..dia kata salon je pakai produk2 ni..entah apa benda entah..syampu boleh meneutralkan kulit kepala..semburan rmbut yang boleh lebih menyihatkan rambut..menjaga rambut supaya tidak mudah diserang anasir luar..dan entah apa lagi..

saya tunggu je kalau tiba2 dia offer syampu al-jabbar dengan 10 fungsi..takde pulak..hahahahahaha..

lepas dia offer dan cakap macam2, dia usik2 lak rambut my wife dan dia suggest buat rebonding..personally saya memang suka rambut rebonding ni..lagi2 kalau buat highlight layer sikit2 kat depan kan..memang lebih sweet lah my wife nanti..hoho..tapi ketika itu, kami tak decide untuk rebonding dan layer..maybe next time =)

agaknya setelah melihat kami menolak semua offer dia..barulah dia mula menggunting..ni la saat2 yang saya nantikan..apakan perbezaan gunting di kedai biasa RM8 dan gunting di salon RM20..sangat teruja!

1stly memang saya nampak amoi ni sangat berhati hati menggunting..sikat pelan2..gunting pun pelan2..sikat sikit..gunting sikit..sikat lagi..dan gunting..sikat..lepas tu gunting..dan siap..

uik..siap..?

rupanya RM20 tu dibayar untuk nipiskan rambut je la kot kan..yang kalau sekali imbas, tak nampak beza pun sebelum dan selepas menggunting tu..kompleks betul kehidupan wanita zaman sekarang~

diringkaskan cerita..selesai proses menggunting rambut tersebut..saya dapat sesuatu yang baru pasal menggunting rambut di saloon..saya rasa saya patut cuba sendiri sekali..ye lah..menggunting rambut tu boleh diibaratkan macam seni..lagi experience orang tu..lagi mahallah dia..kalau saya suruh pakar rambut Tom Taw yang ada kat iklan syampu tu, sure saya kena tekan kaw2 punya..sedangkan hasil sama je dengan pakcik kedai gunting yang biasa..

tapi..pakcik kedai tu pun menggunting rambut sejak saya kecik..kind of what..25 years of experience..tapi harga tetap macam tu je..dan kualiti juga tetap terbaik macam tu..

so..just choose what’s best for u lah..kalau saya..saya selesa dengan pakcik yan selalu gunting rambut saya tu..so saya stick dengan dia je..tapi saya sure..satu hari nanti saya akan gatal2 nak cuba menggunting di saloon juga..mana tau dia bagi servis urut bahu ke..lalalalala..

3 responses to this post.

  1. nk bonding~ eh.silap…rebonding!😀

    Balas

Tinggalkan Jawapan

