Hati Hati Memandu!!!!

as far as i can recall..this is 1st time i see an accident so live in front of my own eyes!

Saturday..my girlfren, my wife and myself driving from KL to Perak..Bagan Datoh to be more precise..sekali sekala pulun ke majlis kahwin..lagipun yang kahwin kali ini adalah one of my best buddy di kampus dulu..saudara masrizal misran dan pasangan mastura ahmad..kalau nak ikutkan dulu2 susah nak berjalan jauh ni..tapi sejak dah kahwin, laju je start enjin kereta..hehehe..

1st thing 1st..congratz to both of u! hav fun in marriage life!😉

perjalanan dari KL ke Bagan Datoh tu memang berkonvoi 4 kereta..dan yang paling menarik, takde siapa pun tahu macam mana nak pergi rumah pengantin..1st, kami memang tak dapat kad jemputan..just buat RSVP kat facebook je..and 2nd, kami sendiri tak sure nak ikut jalan mana..so kesimpulan, redah je laaaa..

cuma saya sangat kagum dengan teknologi masa kini yang sangat cepat berkembang..iaitu teknologi handset berGPS..guess what teknologi percuma macam tu tapi boleh provide so much thing daripada tunjuk jalan dengan sangat tepat dan tukang kira berapa jauh, tukang kira berapa speed kereta semasa, tukang tunjuk jalan mana yang paling dekat..semuanya PERCUMA..tapi kena beli handset ah..hoho..handset yang jadik GPS hari itu adalah handset my wife..Nokia X6..so kami totally 110% depending on that GPS..handset saya cipan je..ada GPS tapi kena bayar..agak jahanam la kadang kadang..

then apabila tiba di area Hutan Melintang..berhampiran Kampung Sungai Timah, for surelah jalan lama dan bukan highway..keadaan tiba2 jadik mendung dan seterusnya hujan lebat..tapi tak sangat kot just kena bukak lampu dan bawak lebih perlahan daripada biasa lah..semua kenderaan memang bergerak agak sentimental..saya lead konvoi ketika itu dan di depan saya ada sebuah kereta wira..

actualy semuanya berlaku dengan sangat pantas..i try recall,

1 : kereta wira depan saya macam melanggar lopak air di tepi jalan sebab air tu memang terpercik sangat tinggi..

2 : my wife cakap, “ayang..slow sikit..depan tu ada lopak..”

3 : kereta wira tadi tiba2 melempar ke kiri jalan..dan kelihatan wira itu melempar pula ke kanan jalan..

4 : daripada kanan jalan..kereta itu melempar terus ke tepi jalan..melambung tegak ke udara dan bergolek beberapa kali sebelum tersekat di tali air..!

me for sure jadik sangat panik..terus saya bagi signal dan parking di tepi jalan..my friend yang lain pun brake emergency jugak..saya nampak kereta tu memang separuh di dalam air..

2 things yang saya terfikir nak buat..teruskan perjalanan macam biasa sebab dah sangat lambat nak ke kerja kahwin ataupun tolong orang tu..dalam masa saya berhentikan kereta, tidak ada kereta lain pun yang berhenti untuk membantu..mungkin sebab mereka tak nampak..tali air tu memang rendah sikit daripada tepian jalan..setelah berfikir beberapa saat..tidak ada choice lain saya decide keluar kereta dan cuba tolong orang tu..

tapi..dah cantik2 ni nak pergi kerja kahwin..? camna..? ahhh..redah je lah..mula2 cuba nak berhati hati..tapi lepas separuh betis saya masuk dalam tali air tu..berlumpur siap..saya abaikan je lah kecantikan saya..huhu..yang penting..orang2 yang di dalam kereta tu selamat..

my wife n my fren tolong lambai2 orang di jalan supaya berhenti dan membantu..gadis2 lambai..takkan tak nak berhenti kan..bagus2..hehehe..

as the car end up menghadap ke arah bertentangan dengan arus jalan, saya cuba bukak pintu sebelah penumpang, tapi macam susah..saya paksa untuk bukak dan kopakkan..setelah pintu dibuka, saya nampak ada sepasang brader n kakak yang alhamdulillah selamat sebab takde darah2..tapi dua dua muka memang sangat blur..saya just cakap dengan abang tu untuk collect handset dan wallet dan cuba keluar daripada sebelah dia..brader tu carik2 handset dia..saya pulak bukakkan seat belt kakak tu dan cuba untuk bawak kakak tu keluar..guess what..saya dah bau minyak..takut je perkara lebih buruk terjadik..

dalam masa saya cuba nak angkat, kakak tu tiba2 mengaduh, “sakit..sakit..”..for my amazement, saya pegang tangan kanan kakak tu untuk cuba angkat tapi saya rasa macam ada bonggol bawah sikit daripada siku..instantly i suspect, kakak tu patah tangan..or maybe kakak tu dalam trauma..not sure..huhu..

saya letak tangan kakak tu di peha..dan ambil handbag dia..zipkan..dan kemudian sarungkan di tangan kirinya..saya just cakap suruh dia jaga handbag tu sebaik baiknya..dalam masa tu, brader tu dah ready nak keluar..saya toleh belakang, orang kampung dah ramai..orang tow truck pun macam dah ada (cergas gila orang tow truck ni), saya pun berundur pelan2 dan naik ke jalanraya..

dari tepi jalan tu..saya nampak ada pakcik orang kampung ni tolong brader tu keluar daripada kereta..dan lebih ramai orang datang tolong..saya berundur pelan2..dan signal kat all my fren, “dah lah..dah ramai..jom blah..”

so then, bergeraklah kami daripada tempat kejadian dan teruskan perjalanan ke kerja kahwin..hati masih dup dap lagi sebenarnya..just glad takde kematian..dalam kereta tu, my wife call ambulans dan polis dan alhamdulillah dua dua pihak ambil tindakan sangat segera..

even ke hari ini, saya masih lagi terbayang lambungan kereta tu ke udara..nervous woo..saya yakin, daripada keadaan kereta, yang selamatkan brader dan kakak tu daripada cedera lebih teruk secara physically adalah SEATBELT..

ya..SEATBELT..

kalau ikutkan keadaan, cermin depan pecah, cermin belakang pun sama, barang2 dalam kereta bertabur entah mana, remuk kereta keliling..saya tak rasa mereka boleh keluar daripada kereta seperti mana yang saya nampak ketika itu..

until today..saya tertanya tanya apa kisah mereka berdua dan saya berdoa yang dua dua mereka selamat..saspen jugalah rasa..n kind of regret sebab macam tak dapat nak tolong lebih cuma..kami ada benda lain yang kena uruskan..

whatever the most,

1) hati hati ketika memandu dan LEBIH berhati hati ketika memandu di dalam hujan..lopak air boleh akibatkan kemalangan yang sangat teruk..

2) jangan panik. even i admit..tak semudah yang disangka..brader tu mmg sangat blur walaupun dia tak tercedera teruk..kakak tu langsung tak boleh bergerak..but the least that we can do is try to get out from the area as soon as possible..accident, kita boleh selamat..kereta terbakar atau meletup, belum tentu kita boleh hidup lagi..

3) barang2 pun kena jaga juga. nyawa tu penting..tapi selagi kita bernyawa, kita kena jaga barang2 yang penting kan..handset dan beg tangan / wallet, semua tu penting..bukan tak percaya orang yang nak tolong, tapi benda2 tu sangat penting dalam hidup kita kan..

yeah..hati2 ketika memandu..lesson learnt for them, lesson learnt for me..and leasson learnt for all of us..

4 responses to this post.

  1. hm…agak trkaku jugak la bila mpk keta tu melambung pastu tegak pukul 12 then terbalik lagi. huhuhu… apapun perjalan ke sana mmg menyeronokkan. =D

    Balas

  2. Posted by ponorogo on Januari 3, 2011 at 4:43 pm

    haa…akhirnye ade entry yg aku bole layan..ahaha…SEATBELT!!!!

    Balas

  3. Syabas team encik yg menolong org dlm kesusahan..Bgs tindakan utk segera tolong mangsa. Kenduri kawen dtg lambat tak pe,sbb pengantin sure tak lari punye..hehe
    Semoga Allah mbalas budi baik kalian..Aminnn..

    Balas

Tinggalkan Jawapan

