bagaimana melayu itu me-layu..?

our latest headlines, seorang kaum bukan islam wanita diberi kelebihan untuk berdiri di baris depan suatu surau dan memberikan sepatah dua kata sempena menyampaikan sumbangannya..

wtf..

wanita islam sendiri yang nak masuk surau dengan tidak bertudung pun dah boleh dicemuh dengan hebat oleh jawatankuasa masjid..apatah lagi dengan kata2 ‘tidak menghormati rumah allah..’ dah la macam tu, kita siap boleh persoalkan lagi sama ada wanita tu period ke tak semasa nak masuk rumah surau tu..semata2 untuk menjaga kesucian rumah ibadat kita..

n now..how on earth yang kita boleh benarkan seorang wanita bukan islam, tidak berselendang pun, memberi ucapan dalam surau tu..?? tanpa bantahan..?? mendapat sokongan ahli jawatankuasa surau..?? oh..sungguh aneh..

stu perkara je yang terlintas dalam lubuk hati saya sebagai rakyat biasa : setiap seorang AJK tu dapat imbuhan atau sedikit saguhati untuk membenarkan orang bukan islam tu masuk surau tersebut..saya harap benda ini tak betullah tapi secara logiknya, perkara itu (memberi kebenaran bukan islm masuk surau) tidak mungkin berlaku..

mengapa tidak sewa sahaja khemah sehari dan letak di luar surau..? letak PA system..letak kerusi sikit2..kipas..air mineral..meja..MC..kenapa tak buat macam tu..?

for me..i do believe yang inilah sebabnya mengapa melayu itu semakin layu..

sebagai sebuah pakatan sama ada pembangkang ataupun kerajaan, prinsip dan dasar yang dipegang harus sama dan sekata dengan perjuangan setiap komponen dalam pakatan itu..setiap komponen ada tugas tersendiri dalam memajukan pakatan dan seharusnya saling bertoleransi antara satu sama lain..

apa yang terjadi dalam pakatan pembangkang yang saya lihat, perjuangan setiap komponen sangat berbeza..DAp mahu macam ini..PAS mahu macam tu..PKR nak yang lain pulak..mujur ketuanan kepimpinan dalam PAS tu masih lagi diterajui ulama..jika tidak, sudah tentu PAS adalah PKR cuma berbeza nama..maka penyokong2 PAS yang fanatik tetap menyokong PAS yang disangkakan lebih islamik, hakikatnya PAS cuma hanya nama..

sentimen yang dimainkan oleh kaum bukan melayu adalah mudah..mewujudkan satu suasana melayu-islam ekstrim..

biar saya jelaskan..

apabila tersiarnya berita tentang wanita bukan islam di surau tadi, pertama sekali, serta merta seluruh media akan menceritakan bahawa betapa kita membenci ajk surau yang cuma jadik pak turut dengan membenarkan kejadian tu berlaku..

setelah itu, peringkat kedua pula muncul..dengan entah siapa2 yang konon2 cuba memperkasakan melayu islam di malaysia membuat laporan polis lah, buat surat bantahan, buat bagai2 lagilah mengutuk kejadian tu..ini adalah lumrah..nanti adalah kita tengok kat berita, perstuan ni buat bantahan, persatu an tu buat jugak, persatuan seni silat cekap lah, persatuan perkasa, persatuan bulan sabit merah, persatuan bahasa melayu sekolah2, kelab keselamatan jalan raya lah..dan pelbagai lagi kelab dan persatuan entah apa2 tiba2 muncul di media membenci kejadian yang berlaku itu..yet..what do we know..all is melayu islam..ada sebahagian ekstrim dengan mengeluarkan staement, ‘orang kafir tidak seharusnya memijak surau!’

peringkat ketiga menyusul selepas peringkat kedua di mana pringkat ketiga ini adalah mereka yang bukan islam memberi reaksi..

kebanyakan mereka akan berfikir yang apa yang jadik kecoh sangat pasal ni..? apa yang jadik isu sangat..? cuma masuk surau je pun..? apa masalahnya..? my chemical romance tu siap buat video klip dalam gereja..apa ada hal..? kami (orang2 bukan islam) xde pun yang bising2 macma tu sekali kalau rumah ibadat kami sesuatu yang tidak disukai..bantah pun biasa2 je..tidak ada pulak yang bising..?

kemudian..ayat last sekali..BOSAN BETULLAH KERAJAAN NI..BENDA KECIL JADI ISU BESAR..NAK SOKONG MCA/MIC, MASIH BAWAH KERAJAAN..SOKONG PEMBANGKANG LAH..DAP LAH YANG BOLEH MEMBELA KITA..ASYIK KENA KUTUK JE..

jadi..pada pendapat saya, kita, MELAYU, sebenarnya dimakan daripada dalam..setiap tindak tanduk provokasi pakatan pembangkang adalah citarasa daripada DAP sahaja yang cuba kucar kacirkan masyarakat melayu di malaysia..kita melayu sendiri sudah tidak bersatu, maka dengan hal2 macam ini, mereka berjaya menyatukan kaum lain..jadi, sudah tentu dalam tempoh 5 6 tahun akan datang, DAP akan menguasai negara dan malaysia akan berubah menjadi sebuah republik..seram sejuk juga mendengarkannya..

saya dapat rasakan melayu di malaysia mudah dipermainkan..semua orang boleh berfikir dengan logik mengapa harus kita doakan ketua menteri berbanding yang dipertuan agong dalam solat jumaat tetapi mengapa masih lagi berlaku..? kita dapt faham mengapa kita tak benarkan kaum bukan islam memijak tempat kita bersujud..tetapi mengapa masih lagi berlaku..? adakah kerana politik, melayu rela berbuat apa sahaja..?

yang jadi misteri..mengapa penyokong PAS masih lagi tidak sedar..? bukankah asal usul kewujudan PAs adalah untuk mewujudkan ketuanan islam di malaysia..tetapi apabila kerusi yang dipertandingkan di seluruh malaysia agak kecil berbanding parti2 lain, jadi macam mana nak membina negara mengikut prinsip asal parti..?

PAS sebenarnya dipermainkan oleh DAP dan juga PKR (yang sebenarnya DAP juga tetapi berlainan nama)

kerajaan dan juga orang melayu juga dipermainkan dengan memperbesar besarkan isu ini sehingga menimbulkan rasa kurang senang kaum lain untuk terus menyokong kerajaan..

diharapkan walaupun sampai satu masa nanti kerajaan tetap akan tumbang, tetapi PAS lebih berjiwa keislaman dan bukan cuma dicucuk hidung..PAS tidak akan kemana bersama pakatan rakay..sampai satu masa, PAS akan hilang identiti cuma nama tetap PAS hanya sebagai daya penarik..

aiseh..terpolitik pulak kali ini..ahahaha..

maaflah ye..saja memberikan pendapat😛

4 responses to this post.

  1. Posted by Jepp on Ogos 30, 2010 at 4:24 pm

    a ah, betol
    kite ni melayu rajin memberi
    tapi lupe, bile kite dah beri, apa yang kite dapat…

    melayu kan mudah lupe~

    Balas

  2. hm…isu wanita bkn melayu masuk surau satu hal mmg tak elok. tapi org yg memperbesarkan isu tu pn satu hal yg saya tak faham sbb diorng sendiri masuk surau klau buat event kat masjid ada fotographer bkn islam msuk masjid tak kecoh pun? pemimpin melayu diorng masuk masjid tak bertudung tak kecoh pn.

    sbnrnya diorng bkn kisah sgt pn psal menghormati surau/masjid, tapi cuma nak cari point utk kepentingan politik… cuba kalau org kerajaan yg benarkan org bkn islam masuk masjid, mesti diorng akan cakap, “inilah konsep 1Malaysia yg harus ditunjukkan pada generasi akan datang takpun untuk menggalakkan org bukan islam supaya terbuka hati memeluk islam akan datang ” =(

    tapi sebenarnya pd zaman rasullullah, baginda sendiri tidak menghalang org bukan islam untuk masuk ke masjid untuk tujuan kebaikan.. sbb dia bukan islam. tapi kalau dia islam tetapi tidak menutup aurat…bukan kah lebih teruk?

    Balas

  3. Posted by ponorogo on September 1, 2010 at 11:06 pm

    waa~~ setuju2…puan rosmah pon jambul terjojol mase msuk masjid…mgkin tersalah ukuran tudung dia tu…xcukup lebar nk cover jambul…😀

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: