eh..macam kenal~

jeling2..daripada jauh..eh..macam kenal..tapi takpe..bayar je dulu makanan yang ada..

dia jeling lagi..lepas bayar makanan..dia tengok je then berbunyi,

“eh..azam kan..?”

saya sure ni kawan saya dulu2, not sure sekolah rendah..menengah or atas lagi..siapa je la pulak tau nama saya kan tengah2 kat warong tu kan..

“haa..apa kabar kau..? keje mana sekarang..?”

balas saya sambil bersalaman dan cuba sedaya upaya nak ingat siapakah makhluk ini..seriously muka dia saya pernah nampak..kot? tapi dia panggil nama saya..so sure dia memang kenal sangat2..tapi saya memang dah jem dah masa tu..saya cuba tanya2 apa2 hint yg mungkin boleh kaitkan..

“aku din la..sekolah rendah..”

“haa din..! lama tak jumpa kau..”

sedangkan saya memang tak pernah tau ada kawan saya sekolah rendah nama din! n mulut pulak berbunyik, “haa..lama tak jumpa..” sedangkan saya memang tak kenal pun..cis..sungguh tidak berguna..patut jujur je la kan cakap tak ingat..siut..

kami teruskan perbualan..pasal kerja lah yang pasti..tapi..hmm..tolonglah..pressure semakin kuat..siapakah beliau..?

“aku datang dengan wife aku makan sini..aku nampak kau..tapi nak tegur tak sure..rupanya betullah..kau duduk rumah lama lagi..?”

“aah rumah lama” balas saya..”kau duduk mana sekarang..?”

ada beberapa perkara lagi yang kami borakkan tapi saya masih lagi tak dapat cam siapa manusia ni..lama juga borak2..kawan2 saya semua dah pulang..say penat berdiri siap tarik kerusi dan duduk lagi..dia pun cerita panjang lebar yang dia seronok jumpa kaawn2 lama ni..sebab dia kata masa reunion itu hari dia tak dapat join..

reunion? getus hati saya..celah bila sekolah rendah aku unite buat reunion ni..paling ada pun makan2 kat singgah selalu lah..tu je..saya jadi semakin runsing..dia pun galak bercerita tentang beberapa nama..

“azri tu sekarang dah kat oversea..sambung phd..”

azri..??

“perasan tak budak kelas sebelah, azman..dia dah join orang kapal..belayar je..oil n gas business juga..”

azman..?? kelas sebelah..??

“haa..kenal sabariah lagi..? dia aku jumpa kat KL last..kat summit..dia dah kurus sikit sekarang..hahaha..”

sabariah..?? perempuan ke..? azman..?? azri..?? siapa mereka semua..??

dia pun menyambung, “aku seronok lah jumpa budak2 lama ni..kau kelas apa dulu..?”

cis..killer question yang saya sure gagal jawab..tapi mulut saya cepat je menjawab,

“kelas apa ek..alaa..lupalah..dah lama sangat sekolah rendah tu..”

yeah..pusingan yang nampak berhasil..!

“ah kau..kelas pun lupa..kau kelas mawar ke melur..?”

start dia cakap macam tu..sah! memang dia salah orang..sekolah rendah saya mana main nama bunga as kelas..kami main warna..kalau dah dia mawar or melur, dan sekolah saya hijau, biru, merah etc..surelah salah! lagipun..sekolahr endah syaa mana ada perempuan..huhu..

however..saya dah in the middle of conversation..sedaya upaya untuk tak memalukan dia depan wife dia tu..saya layan je..ada beberapa nama yang dia sebut..saya cakap tak ingat..ada yang saya cakap kenal..saya cuba juga cakap beberapa nama rakan saya..dan ternyata dia berkerut kerut dahi..dan ada kalanya saya perasan yang dia dah tau..dia salah orang..

akhirnya..kami bertukar tukar nombor phone..bersalam..dalam masa bersalam last tu, saya dapat nampak yang dia sedar bahawa sebenarnya kami saling tak mengenali..takpelah..at least boleh buat kawan baru akan datang even saya tak pernah usik pun nombor phone dia bagi..teringin juga nak mesej cakap yang dia salah orang..tapi takpelah..lama2 nanti tahu juga..haha..

just one question..dia memang betul salah orang coz dia sekolah lain..saya pun sekolah lain..but..how come dia boleh sebut nama saya..dan how come dia tahu mana saya tinggal..?

it remains mystery..mungkin dia kawan satu bas sekolah saya? mungkin juga dia kawan atas kawan..? haa entahlah..

yang pasti..setiap kali makan di situ, saya akan pastikan dia takde, baru saya masuk kedai..segan juga kalau bertemu lagi😛

6 responses to this post.

  1. Posted by nurul on Julai 27, 2010 at 7:13 pm

    adoii..lama x bertapak kat sini…lawak giler…bagus betol ek abg…good~

    Balas

  2. agak2 klau jumpe aku, ko kenal x? :p

    Balas

  3. Posted by ponorogo on Ogos 5, 2010 at 2:16 pm

    nama kedai itu adalah pecel kg pasir putih…hwa3~~

    Balas

Tinggalkan Jawapan

