cicak..

while at campus, im involve with one activity that need us to go to tasik pedu..kira macam kem kepimpinan la lebih kurang..kami berkumpul di sana 2 3 hari juga dengan pelbagai aktiviti..

on 2nd day..ketika saya dan beberapa rakan sedang melepak di dalam chalet..kawan saya yang memang duduk chalet daripada awal lagi bersuara,

“bro..cuba kau selak pintu tu..”

saya pelik juga..tengah2 lepak ni..tiba2 suruh selak pintu..saya pun selak dan nampak seekor haiwan yang buat saya terpaku selama beberapa saat..serius beb..terpaku yang betul2 terpaku!

rilek je dia melekat..

yaa..haiwan itu adalah cicak..melekat rilek je di dalam chalet saya..saya sangat kagum sebab kenapa ada cicak rumah di tengah2 hutan..saya tengok haiwan ni sangat lama..quite amazed u know..

kawan saya yang sedang salin seluar lantas gantung seluar dia berdekatan dengan cicak tu..mungkin cicak liar, jadi dia tak lari..masih lagi melekat rilek je macam tak ada apa2 berlaku..padahal kami semua tengok je dia daripada tadi..semua muka kagum..

cicak tu tak rasa terancam even dah gantung seluar dekat2 dia..

kemudian..saya beranikan diri selak sikit daun pintu tu..bila dah macam terang sikit, cicak tu pun mula bergerak..tapi cicak ni tak cergas macam cicak rumah..mungkin sebab dia liar kot..dia gerak pelan2 je..

dia dah bergerak gerak!

akhirnya..cicak tu pun bergerak..dan terus bergerak keluar daripada chalet..kami yang masih kagum ikut je mana dia pergi..bila dia keluar..ada rakan2 yang berhampiran pun kagum tengok cicak rumah di tengah hutan tu..bising juga lah..bila dah bising..cicak tu pun semakin pantas bergerak..my last snap adalah di luar chalet..lepas tu, cicak tersebut naik atas atap..dan terus tak jumpa lagi..

gerak~~ gerak~~

cicak ni menjadi perhatian sepanjang kem kepimpinan tu..semua orang bercakap pasal dia..dah balik kampus pun, semua orang nak carik gamabr cicak ni dulu baru cerita pasal benda lain, haha..anyway, saya tunggu juga if dapat jumpa kerabat2 dia yang lain tapi takde..kadang2 saya ushar jugak keliling chalet dan pokok2 in case dapat bertembung dengan cicak rumah di tasik pedu ni..tapi still hilang..mungkin cicak ni bosan dengan perangai manusia kot..baik dia duduk nun tinggi di puncak pokok untuk menikmati kedamaian..

dan..kenapa saya sangat kagun dengan cicak rumah ni..? dia cuma cicak kan..? sekarang..anda tengok lengan anda..daripada pergelangan tangan sampai ke siku..adalah dalam satu kaki rasanya..

dan..saya bersumpah tak tipu bahawa cicak tadi yang menjadi fenomena pada masa tu adalah sebesar dan sepanjang lebih kurang lengan seorang manusia..!

keindahan alam..penuh misteri kan..^^

4 responses to this post.

  1. ini bukan cicak..ni anak biawak..logic tak? hehe

    Balas

    • Posted by AzamHassan on Julai 15, 2010 at 12:01 am

      tak syg..bukan biawak..bukan anak biawak..tgk cicak rumah tu..macam tu lah dia..tp ni besarrrrrrr punya!

      Balas

  2. ni cicak ke mengkarung??hehe

    Balas

Tinggalkan Jawapan

