haiwan bernama anjing..

dulu..
masa abang dan saya nak pergi sekolah agama..dalam perjalanan nak tunggu bas sekolah, kami dikejar anjing..mencanak kami lari tak cukup tanah..saya selamat sebab saya lompat kat belukar..cuma abang saya lompat kat tangga, salah landing, lantas dia landing kepala dulu..sampai sekarang kepalanya ada bekas jahit kecil..masa tu abah saya amik kayu panjang, terus je pergi kat rumah tuan anjing tu..esok lusa, anjing tu dah bertambat..dan terus bertambat sampailah anjing tu mati tua..

start tu..kami lebih berhati hati..dan saya juga macam ada sikit takut dengan anjing..iyelah..they are unpredictable kan..even anjing askar dan polis bila dah tamat tempoh tugasan mereka (macam pencen), mereka akan dimatikan kerana anjing yang telah diberi training sebagai anjing polis dan askar sangat ganas dan salah percaturan, boleh memakan tuan..

masa kini..
ada seekor anjing coklat yang adorable kat hujung jalan umah saya ni..tapi bila besar, rupanya dah semakin aneh dengan luka2 di kebanyakan tempat..di luar sedar juga saya lihat dia dah beranak pinak..dah ada 4 sekeluarga..semuanya coklat..apa la, takde breed langsung~

1st dia akan menyalak drpd dalam rumah sapa2 je yang lalu depan rumah dia..saya pun kena jugak, tak kenal jiran punya haiwan!

2nd dia dah mula keluar rumah dan menyalak jiran2 foreigner (bangladesh, vietnam, indonesia, etc)..foreigner ni cool..kena menyalak dekat2 pun diorang buat tak tau je..sebab dapat baca haiwn ni takkan menyerang mereka kot..tapi yang menarik, rakan2 dari vietnam, anjing ni tak menyalak sangat..

mungkin benarlah ura2 bahawa orang dari vietnam ni ada aura membunuh haiwan peliharaan yang kuat..anjing dan kucing sebahagian drpd makanan diorang kan..if saya sehelai anjing pun, sure cuak, hehe..

3rd..mereka dan mula nak conquer satu jalan..masa ni saya dah mula menyampah, diorang korek sampah..menyalak kat ajing2 peliharaan lain..menyalak kat kucing2..pagi2 bangun tidur tengok diorang tidur depan rumah saya..but it’s ok lah..pada saya mereka tak kacau saya lagi..biarlah..cuma tuan anjing tu tak concern betul dengan kawasan kejiranan dia..biar je anjing dia sepah2..

4th..saya dah mula angin bila tiba2 saya dengar anjing2 ni menyalak depan rumah saya..bila saya tengok, rupanya mereka kacau kucing saya yang sedang berehat bawah kereta..gaya anjing kalau nak cerita tu tak pasti macam mana, tapi cukuplah saya cakap mereka menyalak dan hulur2 kaki kebawah kereta..saya cergas bukak pagar, buat2 macam nak baling batu, kemudian mereka semua lari..

start tu, saya dah mula menyampah dengan anjing2 ni..maybe if saya nampak diorang kacau kucing saya lagi, saya akan direct pergi kat tuan rumah dia..cakap buat something..

if macam tak berkesan, saya akan try lapor jabatan veterinar..

if lapor jabatan veterinar ambil masa 800 tahun nak selesaikan masalah ni, jangan terkejut jika tiba2 anjing2 itu tidak bernyawa serta merta..

anjing jalan2 depan rumah ok..menyalak sesama sendiri ok..kacau2 jiran foreigner ok..tidur depan rumah boleh tahan lagi..but kacau kucing saya is OBVIOUSLY NO..

so just wait n see…wait n see..

One response to this post.

  1. sian anjing tu nak gurau2 dengan kucing tu agaknya..hihi

    Balas

Tinggalkan Jawapan

