adukataruna??

bayangkan..

seorang lelaki tiba2 datang dan terus memaki hamun anda dan juga keluarga anda dan juga mungkin memaki hamun moyang2 anda sebagai manusia paling jahanam di dunia..paling tidak pun dia memakin hamun ayah anda sebagai seorang yang sangat tidak berguna..

marah..?? sudah tentu..tapi tiba esoknya dia datang dan minta  maaf secara general sahaja berkata, ‘sori la beb semalam..sori lah..’ kemudian berlalu pergi dan menjalani hidupnya seperti biasa seperti tiada apa2 yang berlaku..kita yang menerima sahaja ni mungkin mudah memaafkan tetapi apa yang dihamburkan kepada kita dan mungkin juga kepda ahli keluarga kita mungkin kita akan ingat sampai mati..dan mungkin kita akan ingat muka orang yang mencarut2 itu sampai mati juga..

apatah lagi jika kata2 yang tidak berperi kemanusiaan tu ditujukan kepada orang yang sudah meninggal dunia..”dah mampos buat cara mampos la. …pegi mampos sama lu…” sedangkan orang yang dicarutkan itu merupakan seorang yang kita sangat hormati..? bolehkah kita menerima maaf semudah, ‘saya minta maaf kepada seluruh rakyat malaysia..’?

pelik..tidak suka kepada pentadbiran kerajaan tidak semestinya harus membangkang semua perkara yang ada di dunia ini..sehinggakan perkara berkaitan hidup mati pun dilihat sebagai suatu perkara yang boleh dianggap remeh..sudah tentu mereka apabila melihat majlis pengebumian seorang tokoh negara bukan kerana menghayati hakikat yang hidup tetap akan mati teapi melihat majlis itu sebagai sesuatu yang membazir..di mana letaknya hati budi mereka sebagai seorang manusia..??

sudahlah..semua orang dah besar panjang..boleh fikir sendiri..tetapi ingatlah..matlamat tidak menghalalkan cara..matlamat meyuarakan pendapat sebagai pembangkang tulen kerajaan tidak menghalalkan cara untuk menghina sesiapa lagi terutamanya yang telah meninggal dunia..

i hate extremist..

p/s : al fatihah untuk almarhum sultan iskandar, sultan negeri johor ke-4..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: