param lagi..kena lagi..

kejadian di gerai air..

akak A : dik..air kathira dik..

(air kathira abu bakar merupakan salah satu minuman yang agak terkenal di johor bahru..tak salah saya air ni pernah keluar surat kabar dan diceritakan bahawa ada orang pulun turun dari melaka untuk membeli air ni..ilang akal apa orang tu..?)

saya dengan semangat inkuiri yang menebal, terasa ingin sangat tau apa sebenarnya rasa air kathira ni..saya sangat sangsi sebenarnya untuk beli air bungkus di mana2 gerai sama ada param (pasar ramadhan) atau palam (pasar malam)..ada baiknya saya buat sendiri di damah (dapur rumah..hehe..), di yakini menggunakan air masak..bebal lah saya kalau di rumah pun layan air paip, kan ke kelihatan tak normal tu..

saya buang rasa sangsi itu dengan memujuk hati bahawa air terkenal seperti air kathira abu bakar, mustahil menggunakan air paip dalam pembikinannya..kalau saya tiba2 kena taun, saya akan saman abu bakar RM150,000 untuk beli sebuah kereta MPV dan seutas jam tangan seiko chrono..saya naked..eh..nekad..

sampai je di gerai tu, saya tak fikir panjang, dengan yakin, “kak..bagi 2 bungkus..” sambil menghulurkan duit RM5..

akak A : eh dik..satu bungkus RM2.80..dua bungkus RM5.60..

saya terkedu..gila mahal air kamu!! what kind of tiger!! argghhhhh..!! jerit saya..dalam hati je lah..sebab dah bungkus, so bayar dan amik ajelah..

sesampai di rumah, dengan muka sayu terkenang note Rm5 terakhir tadi, saya tuang, lepas waktu berbuka, saya trus habiskan sebungkus..sebungkus sama dengan dua gelas..

rasanya..?? sedap..tapi sangat manis dan ada abuk2 macam cikong..sebungkus lg saya minum lewat2 malam sikit..saya cuba menghayati rasanya sebaik mungkin untuk buatkan RM5.60 saya berbaloi..

pada saya..air kathira tu memang sedap, tapi mcm manis sgt dan pekat..macam tak sesuai utk berbuka puasa..jadi saya lebih prefer minum air buahan buahan..

actualy, bila dah mahal..mula la banyak komplen..biasalah..manusia..tu la, lain kali tanya harga dulu..jangan hayun je..buatnya sebungkus harga dia RM5..? tak ke dah kantoi nak beli karipap 2 3 ringgit pastu..? hah lantak..

2 responses to this post.

  1. sepanjang 4 tahun sy di johor…xpernah pun sy rase air kathira tu…
    hehehe….slalu beli air tebu or air kelapa je=)

    Balas

  2. ooh…biasala ayang, RM0.80 tu dia guna buat pengiklanan…bkn senang2 nk msuk surat kabar..hehe.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: