cilake kamu..

recently ada sorng brader di SDE tu tanya saya punya background study..lepas tu dia tanya saya graduate dari mana..

sure la sebagai manusia paling jujur abad ini, saya jawab lah saya dulu study di usm dalam civil engineering..point dia adalah dia nak mintak tolong saya buatkan assignment dia..saya tak pasti asssignment tu untuk apa..dia nak sambung master ke apa ke, usually i dont care..dia cakap jugak harga untuk jawab semua soalan tu adalah RM100..

yaa..dia ada 4 soalan dan nilainya RM100..tawaran menarik~

saya pun cakap la saya nak tengok dulu soalannya..soalannya tentang project planning yang saya pernah ambil satu semester dulu di kampus..dia kata jugak “senang ke..budak semester satu pun boleh jawab..”

gila ka kawan..semester satu civil belajar sublej semua skool..daripada elektrik,mechanic sampai la matematik, mana la nak jumpa project planning ni..apa da..

tapi takpe..saya cuba je la dulu..bukan kerana RM100 tu tapi sebab saya nak tolong apa yang saya boleh..saya selak2 soalan dia so far ada yang saya boleh jawab..

dalam 2 3 hari saya cuba buat dan ditambah pulak dengan tanggungan kerja sedia ada, saya cuma boleh commit kat dua soalan je..lagi dua soalan kena perah otak sikit, selak2 buku sana sini baru dapat jumpa jawapan..leceh ah..

saya pun msg dia,

“abg, soalan yg abg bg tu sy dpt jwb 2 soalan je..sorila xdpt nak buat semua..”

then dia balas..

“kau try tanya freshie kau..”

ada habis la kan freshie saya kat johor bahru ni..saya try tanya kawan2 pun mereka tak mampu nak commit utk selak2 buku..so esoknya saya msg dia lagi..

“abg, sy dah try tnya kwn2..diorang pun xdpt tlg jugak la..sori..”

lepas tu dia balas balik..

“camna la korang boleh graduate..”

ewah..sedapnya bahasa..masa ni saya dah hangin..saya tunjuk msg tu kat boss sy pun dia hangin gak, org betul nak tlg, boleh pulak dia cakap macam dia sorang je hebat kat dunia ni..

sudahnya..saya scan je semua yang saya dah kira2..dah jawab sikit2, saya email kat dia..duit tu kalau nak bagi bagilah..tak bagi simpanlah untuk bagi makan anak bini..

gampang hanyut punya perangai..

7 responses to this post.

  1. Posted by @min @ usm on Julai 16, 2009 at 10:04 am

    hahaha..
    mmg gampang hayut kuasa infiniti..
    ayat cam celake je..buat sakit hati oo..

    Balas

  2. ptut minta je rm100. duit stil duit. tu electric kt umah buat research + kredit hp tnya2 org ingt free. hehe.

    peduli apa dia nk kutuk. yg penting kerja dh pn kt SDE dan xkda nk suh org buatkan kerja sndri. dia nk cakap apa lantak, yg penting kita dh tlg buat, haa bayaar la.. lantak anak bini dia tak mkn. sape suh laki dia buat perangai. =D

    msg je balik : “cmna la kau boleh keja SDE…..budak freshie pn leh jawab at least 2 soalan tu”

    Balas

  3. Posted by mashimar0 on Julai 16, 2009 at 12:33 pm

    lain kali xyh bg pun kira2 2..lantak die..sesuke je mulut 2 nk ckp..

    Balas

  4. Posted by nurul on Julai 16, 2009 at 5:44 pm

    abg patut kate…”lu bikin sendiri la weiiii…wa bikin kire baik..”pastu x yah kasi jawapan tu..hahaha….segal giler mamat tu…pijak je die…^^

    Balas

  5. Posted by AzamHassan on Julai 16, 2009 at 6:04 pm

    @min : haha..tapi dia lagi tua dari aku..so aku diam je la..hehe..

    amanda : boss sy suruh balas macam tu..tapi saya anggap nanti dah lama2 dia sedar n malu sendiri la kot =)

    mashimaro : bagi kan ajela..malas nak layan..harap dia igt la kta pnya pertolongan walaupun skit =P

    nurul : garangnya nurul..takleh pijak la..dia besar.haha..

    Balas

  6. Posted by mashimar0 on Julai 17, 2009 at 9:39 am

    ishhh..ttp xpuas ati wo0o0..ptt kene pjk perut je org mcm 2…

    Balas

  7. Posted by @min @ usm on Julai 17, 2009 at 12:25 pm

    amanda berkata:

    msg je balik : “cmna la kau boleh keja SDE…..budak freshie pn leh jawab at least 2 soalan tu”

    haha..gud2..serius terasa klu camtu..menusuk tulang kering oo

    Balas

Tinggalkan Jawapan

