sekolah menengah..

pagi tu memang hangat..sangat hangat..budak yang berjanji dengan kami untuk tolak handset murah sejak 2 minggu lepas masih lagi tak tunaikan janjinya sedangkan deposit RM200 dah dberi..masalahnya, budak tu cuma budak form 2..apa ke sengal kawan saya deal dengan budak kecik..?

**********

2 minggu sebelum itu..sejarahnya bermula dengan masa tu handset siemens c45 dan handset butterflysangat2 glamour..entah macam mana kawan saya ada lubang dengan budak form 2 ni dapat jual handset murah..saya tak beli..saya cuma sebahagian daripada kumpulan saya ketika itu..my colleague..dia approach kawan saya dan offer 3 butter fly dengan harga separuh daripada harga kedai ketika itu..barang dah nampak satu..cantik…game snake lak boleh beroperasi dengan baik..kawan saya juga dah bagi dia duit sebagai deposit katanya..setelah beberapa lama tiada khabar berita, kami hilang sabar..

setelah berkali kali mendesak budak form 2 tu, dia asyik cakap tak bawak je barang..kami tarik dia ke tandas dan boleh kata kami dah ugut dia pada masa tu..budak2 yang masuk menggunakan tandas tu, saya arahkan pergi jauh dari situ dan kawan saya seorang lagi jaga di luar in case ada budak akan report kat pengawas..masa tu, sekeping tamparan hinggap jugak kat pipi dia..akhirnya dia berjanji pada minggu depan..

**********

minggu depannya, dari kehangatanminggu lepas, bertambah hangat pada sebelah petang tu..kami berbincang untuk by hook or by crook, kami mesti stay petang tu jugak untuk settle benda ni sebab budak tu kelas petang..kami kelas pagi..

kami stay sebelah petang dan menunggu budak tersebut masuk ke kelasnya..

petang tu, setelah dirancang, saya pergi ke kelas budak tu..ketuk pintu..dan mintak izin cikgu untuk jumpa semua budak2 pengakap laut..tapi masa tu saya budak pbsm..apa kisah, janji dpat jumpa budak yang tipu kami..cikgu tu pun tanpa syak, terus bagi kebenaran dan ada la dalam 10 orang ikut kami turun ke bawah..budak form 2 tu pun ada sekali..maybe sebab dia tengok saya, dia pun tak syak apa kot..

tapi bila di bawah, kawan saya dah siap menunggu..dia cakap sikit yang sabtu ni ada perjumpaan dan lepaskan mereka semua kecuali budak form 2 tu..dia tengok saya, tapi saya buat tak tau je la..dia tengok kawan saya yang bengis dari tadi tahan marah..terus nampak riak wajah yang ketakutan..dia tau dia salah..dia janji untuk settle esok..

esoknya kami tunggu di pintu pagar..dia masuk je pagar..kami tarik dia di hujung blok..dia mintak maaf dan berjanji akan pulang balik deposit rm200 tu sikit2..dia mengaku dia takde barang dan guna duit kami untuk benda lain..masa tu dah terlambat..satu jack hinggap di dada..2 3 tendang hinggap di kaki..melayang jugak budak tu..end up..dia menangis dan terus ke kelas..

**********

cerita ni tersimpan begitu sahaja..budak tu tak report kat sapa2..takut agaknya..kawan saya pun dapat rm200 dia..tak lama lepas tu, open tawaran sekolah berasrama penuh, sebahagian besar kami dalam kumpulan tu akhirnya dpat tawaran berpindah ke sekolah lain..yang tinggal seingat saya cuma 2 3 budak cina yang maintain jadik ahli kongsi gelap kat sekolah..maintaining the business..

yup..this is the true story..im part of it..sampai sekarang saya terfikir, kalau saya tak pindah sekolah, adakah saya akan kekal dalam suasana macam tu..?

yang lepas..jadikkan teladan..

2 responses to this post.

  1. konco ketuk pintu..hmmm….blh la hehehe.

    Balas

  2. Posted by amin on Mei 29, 2009 at 12:06 am

    haha..cam cite young n dangerous la..bila nk lawan…haha

    Balas

Tinggalkan Jawapan

