ketawa..

sangat banyak kajian yang dijalankan di seluruh dunia tentang ketawa atau lebih spesifik, mengapa manusia ketawa..?

saya pernah terbaca artikel tentang satu kajian pasal ketawa ni la..dalam artikel tu menceritakan tentang ketawanya seorang manusia terbahagi kepada tiga fasa..

fasa pertama adalah fasa yang meransang..kalau seseorang tu buat lawak, dalam badan kita akan terbit satu perubahan yang memungkinkan kita gembira..kira ni macam ‘trigger point’ la untuk pergi ke fasa seterusnya..

fasa kedua adalah fasa memproses di mana segala maklumat yang diterima akan kita proses untuk menjadikan tubuh badan dan naluri kita bertindak balas dengan perkara tu..

fasa ketiga pulak adalah fasa di mana kita menghargai maklumat tu dan tubuh badan kita akan bertindak balas dengan ketawa..

dalam badan kita gak ada satu sel yang bertanggungjawab membawa seluruh proses tu ke otak..pernah tengok tak kalau kita kita buat lawak dan orang lain gelak tapi ada seorang kawan kita blur..ni disebabkan orang ni kurang sel2 tersebut..lepas tu bila kita cerita lagi sekali, barulah dia faham dan ketawa seperti rakan2 kita yang lain..haa..yang ni pulak disebabkan oleh fasa pertama yang meransang sel tersebut dan otaknya bertindak balas~

tapi macamana dengan orang yang buat lawak tapi yang mendengar tak ketawa..? sebagai contoh..

teka teki : apa yang menyebabkan banjir..?

jawapan : air la…takkan pasir kot..

anda ketawa tak..? saya pasti 99% tak~

sebab tahap kematangan seseorang memberi kesan kepada otak untuk menerima sesuatu maklumat yang setaraf dengan diri kita..kalau kita buat lawak macam tu kat budak2 sekolah rendah, mereka sure boleh gelak guling2..tapi dengan kita..what the hell..? tapi kalau anda gelak besar dengan teka teki tadi, no komen..depends on the eyes of the beholders~

tapi masalahnya, dalam kebanyakan rancangan berunsur lawak di tv, semua adalah level2 macam teka teki tadi tu..adakah mereka cuma target budak2 sekolah je..? abis kita yang pulun nak tengok diorang ni buat apa..? takkan lawak2 mudah camtu boleh buat kita ketawa sampai menitik air mata..

satu ketika dulu, rancangan senario adalah yang terbaik untuk bagi ramai orang di malaysia ketawa..tapi sekarang ramai orang kata rancagan tu sudah hilang sengat..sebab apa..? pada saya bukan kumpulan senario tu lemah, tetapi sebab kita sendiri yang telah lebih maju setapak ke hadapan dan kita menginginkan sesuatu yang lebih baik daripada lawak2 konvensional yang ada sekarang..

somehow, when we are one step ahead, it is a good news rite..? =)

Advertisements

One response to this post.

  1. ptutla sy tak ketawa klau awk buat lawak…cmtu rupanya… hikhik..

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: