budaya..

kita sama satu malaysia tapi budaya kita semua lain2..kalau di kampung saya, semua orang2 muda pasti akan salam cium tangan orang yang lebih tua tapi di sesetengah tempat tidak..ada kawan saya parents dia tak bagi dia cium tangan orang lain..pada mereka, cium tangan tu hanya untuk keluarga sahaja..

budaya lain pula adalah warga singapura yang bertandang ke malaysia..saya mintak maaf kalau apa yang saya cakap ni salah tapi atas pemerhatian saya di johor bahru ni, saya dah dapat beza mana satu keluarga singapura dan mana satu keluarga malaysia..orang2 lama warga singapura bila pergi kedai makan, mereka akan order air buah atau air coke berbanding orang2 lama warga malaysia yang biasanya order air teh tarik atau air panas..

sekadar pemerhatian ye..kalau salah tolong beritau~

budaya lain di malaysia adalah pekerja di government dan juga pekerja swasta..

budaya yang saya nak cerita adalah budaya ketika makan..masa saya praktikal di syarikat air johor dulu, kadang2 saya ikut mereka pergi sarapan di kantin..menariknya, setiap kali bayar, mereka takan bayar makanan untuk diri sendiri tapi kadang2 sepanjang orang yang beratur untuk membayar!

agak kagum juga sebab mentor saya masa tu seorang technician tapi dia mampu untuk bayar satu baris yang bernilai hampir 50 ringgit sedangkan dia cuma makan kurang 5 ringgit..

esoknya, orang lain akan bayar..kalau makan tengahari pun macam tu..kalau minum petang pun macam tu..satu meja akan dibayar oleh seorang sahaja..siap berebut untuk bayar..setakat 2 bulan lebih saya praktikal di situ, TAK pernah lagi mereka bayar makanan sendiri sahaja..

tapi bila banding di tempat kerja sekarang, bayar sendiri2 menjadi budaya pulak..kalau lunch, sendiri bangun dan sendiri bayar..mula2 masuk saya runsing jugak sebab saya dah biasa dengan budaya ‘budaya bayar lump sum’ ni..last2 ikutkan ajelah..

cuma bila sekali sekala makan bersama macam dinner lepas balik kerja ke, saya lebih suka untuk saya bayar satu meja sebab mengenangkan technician di SAJ dulu boleh buat, kenapa tidak saya..? alhamdulillah, setakat ni saya mampu lagi untuk buat macam tu..saya selalu anggap yang mereka juga membantu dalam perkembangan karier saya di SDE..

tapi dalam kepelbagaian budaya di malaysia ni, tiada salah dan betulnya..masing2 ada pendapat sendiri..masing2 ada cara sendiri..dan masing2 ada persekitaran sendiri..jika kita tak boleh melawan mereka, apa salahnya untuk mengikut rentak mereka kan..selagi tak menyalahi undang2 dan agama..hayun ajelah~

7 responses to this post.

  1. jangan keliru antara budaya dan bas budaya…sekian

    Balas

  2. sy biasa byr sndri2 kcuali bila mkn dgn kwn2 lelaki..biasa lelaki akan byrkan utk girls…

    Balas

  3. huhu…saye selalu makan bayar sendiri2..huhu

    Balas

  4. okla tu bayarkan semua lamsam.kalau ditgok dari segi hikmahnye..sama seperti bersedekah,..baik utk mndpt rezki yg berkat.at least pndapatan kita tu dh di zakat fitrah kan..amalkan benda yg baik~

    Balas

Tinggalkan Jawapan

