kisah lama2..

di sebuah sekolah di utara johor..sekolah tersebut tidak la terkenal mcm universiti sains malaysia ataupun mrsm mersing..tapi skolah tersebut terkenal dengan kereknya makcik kantin yang berniaga di sana..

seperti yang diceritakan oleh seorang pengawas sekolah pada masa itu kepada saya..saya mengetahui bahawa makcik kantin tersebut kerap kali menjual makanan basi..cilake sungguh dia..

pada satu ketika yang tertulis dalam takdir, beberapa pelajar nekad melaporkan perkara tersebut kepada pengawas yang bertugas pada masa itu..dan pengawas yang bertugas adalah pengawas yang sedang giat bercerita ini..

inilah saat yang ditunggu tunggu oleh beliau..beliau sudah lama inginkan duty sebagai ketua pengawas..”it’s payback time!” katanya walaupun semua orang tahu dia tak mngerti maksudnya..hanya terikut ikut dengan tv..

pengawas itu ke kantin utk melihat makanan yang di adu basi itu..sekilas ikan di laut, sudah tahu jantan betina inikan pula kilasan mee goreng atas pinggan kedai 2 ringgit itu..memang komfem basi..

tindakan pengawas itu agak kejam..kalau ikut gaya filem, pengawas tu dah senyum dan keningnya sedikit terangkat…tanpa berfikir panjang, disuruhnya pelajar2 tadi mengukir perkataan “BASI” menggunakan 4 pinggan mee goreng tersebut..pelajar2 itu juga sangat lah gembira lantas terus sahaja mengikut arahan sambil bernyanyi lagu gersang masih aku terasa yang popular pada masa itu..

hasilnya..meja kantin ada tertulis perkataan BASI yang besar..pelajar2 tadi gelak keriangan..pengawas itu pula tersenyum puas..

keesokan harinya, pengawas itu dipanggil oleh cikgu besar yg inginkan penjelasan….

tak lama lepas tu..makcik kantin mula membela makanan yang ingin dijual..pengawas tersebut dikenang sebagai hero pada masa itu~

dasat jugak student lama2 tahun 60an ni…

Advertisements

4 responses to this post.

  1. mst kau pengawas yang bangsat tu..

    Balas

  2. Posted by mashimaro0o on April 8, 2009 at 10:07 pm

    mcm her0 industan da rs kn??hahaha

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: