~SeLepaS PliHanrAyA~

tepat jam 5 pagi td, selesai la sudah pengiraan undi bagi pilihanraya umum ke 12 bagi malaysia..terbukti sangkaan awal bahawa kerajaan akan menawan kelantan sangat meleset..bukan tu je..ribut perubahan yang dibawa oleh rakyat menghasilkan beberapa negeri yang tidak disangka jatuh ke tangan pembangkang..bermula dengan pengumuman penang jatuh ke DAP, kemudian kelantan dpt mngekalkn kuasa dan strusnya mnjadi mmpi ngeri buat puak kerajaan dengan kedah, selangor dan perak jatuh dgn mudah..

sy mngikuti dgn tekun di tv3 dr blik sy sndri pn agak saspen dgn berita2 yg sgt mngejutkn..dgn hampir semua muka baru yg betnding mng dan mngalahkn muka2 yg lbih senior..encik samy kalah, sharizat kalah, pirdaus pn kalah (jdik la imam balik~), koh tsu kon kalah..hmm..plihanraya kali ni, parti skongan bn sgt gagal..mic dan mca xmnyumbang langsung utk bn..kasihan..sgt kasihan…ditambah pulak dgn johor yang ggal mngekalkn hmpir 100% kmenangn pd waktu dlu..hmm ntahla..persoalannya, mngapa bgitu?

klu tnya sy..sy cuma boleh ckp krajaan overconfident ajelah..dah la overcnfident pastu anggp suma rakyat msih bersama kerajaan sdangkan pihak pembangkang bertrusan mengaplikasikan suma keadaan yg ada utk meraih skongan..bila harga tol n mnyak naik..najib kata : trima ajelah hakikat..pastu pmbangkang lak memujuk rakyat dgn berjanji mnurunkn harga mnyak..nak ikut logik mudah, sure la org akn dgr janji mnis yg ada drpd nak trima hakikat..pstu tgk apa jadik skang…

skian lama kerajaan mntadbir, skang dah tba masanya kerajaan jadik pmbangkang lak di ngeri yg pernah dbngunknnya sndri..boleh dikatakan ini satu pngajaran utk kerajaan dan perlu berusaha utk mnarik mnat rakyat smula..tp..mampukah krajaan nak wat camtu? wat pertama kali, krajaan gagal mndapatkn maojoriti 2/3 drpd krusi yg dpertndingkn..jelas..tu bukn petanda yang baik utk ahli2 politik kekalkn kuasa mreka..

bg pembangkang pula, ni mrupakan kejayaan terbsar yg pernah dcapai..sy hrap apa yg pembangkang janjikan dpt dilaksanakan d ngeri yg diorg miliki..x lain x bukn..dlm tempoh 5 taun ni..kta kna tnggu dan lihatla apa yg terjadi..smoga pmimpin yg baru naik tahu tugas sbenar mreka..tahu tnggungkawab mreka..slain tuan guru nik aziz, sy xpercaya kat pemimpin pmbangkang yg len, huhu…

k lah..just a little sentiment from myself..yg sgt kerdil dlm dunia politik ni..tahniah utk pembangkang dan diharap kemakmuran dan kemajuan yg dicapai di ngeri yg dikuasai tu dpt dteruskn..utk kerajaan lak..padan muka gak la kot, hahahaha~ tp jgn la ptus asa..kerajaan masih lg menguasai malaysia dan sy percaya gelombang biru akan bangkit smula bersama ideologi baru yg lebih dterima rakyat…..amin…

3 responses to this post.

  1. hehe..rasanya tahun ni bermula experiment rakyat~
    harap2 kerajaan pn sedar la mana silapnya…bak kata nik aziz, dia pn tak kan membangkang klau apa yg diorng buat tu btul..kn? kn?

    awk jgn risau..awk tak ngundi pn sy ttap sokong awk 99% (klau 100% cm tipu lak kan..hehe)!

    p/s: tak sangka tahun ni sy adalah salah satu penyebab dprd peratusan undi yg kuar kt tv tu! suka suka~ (^_^)

    Balas

  2. azam~
    saya dapat MB baru la nampaknye..hihi
    nasib baik die antara orang paling kaya kat m’sia…
    blehla saye pau die..hehehe

    Balas

  3. Posted by AzamHassan on Mac 11, 2008 at 1:54 am

    ahahaha..msti best MB baru awk..try la mntak pape mula2 ni..sure dpt =D

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: