something to share about…^^

sy tringin nak cite satu bnda yg sy rasa agak mnarik pd sy..sy dpt cite ni msa sy LI kat SAJ sem lpas..LI apa SAJ apa? LI = latihan industri ye murid2..as same as praktikal n SAJ is syarikat air johor..hehe…

sy xpasti ada org pnah tau x cite ni tp xpela..for those who dont know, i hope this story can boost ur life up~

the story starts on a big ship (ship ok, jgn slah sbut) kapal ni kapal kontena yg sgt bsar..syarikat yg memiliki kapal ni adalah syarikat lama dan kapal tu sndri adalah kapal yg dah berusia lbih drpd 10 tahun..kira barang lama la ni…on it, there are a young captain, several engineers and workers..stiap org ada keje masing2 dan stiap org adalah berperanan utk menjaga kapal trsbut trutamanya apabila sdang berada di lautan yg luas~

nak dijadikan cite, sedang kapal berlabuh dan ingin meneruskan perjalanannya, berlaku masalah pada enjin..tetiba je suma enjinnya berhenti dan kapal trsbut tidak dpt bergerak..org yg paling glabah adalah kapten kapal tu sndri..ni adalah kali prtama yg brlaku spnjang bliau berkhidmat atas kapal tu..setelah dimaklumkan, beliau pn trun ke bhgn enjin dan cuba meneliti sndri apa msalah yg mungkin brlaku..

stelah gagal meneliti apa2 msalah, beliau mengarahkn stiap engineer di atas kapal itu utk memeriksa dan memperbaiki kerosakan yg ada..time is vital kerana kapal tersbut perlu tba di dstinasi pd msa yg tlah dtentukn..jika tidak, kos yg akn dtnggung akan smakin mningkt..

dalam ramai2 jurutera yg ada, tiada seorang pn yg berjaya utk selesaikn kerosakn yg ada..semuanya pun berasa pelik apa sebenarnya yg berlaku sehinggalah jurutera akhir yg ingin cuba melihat enjin tersebut..jurutera yg akhir ini adalah yg paling senior di antara semua orang yg ada..dia memaklumkan kepada kapten bahawa jika dia berjaya membetulkan enjin trsbut, kerjanya perlu dibayar..oleh kerana kekangan masa yg sgt kritikal, kapten trsbut brsetuju..

jurutera ni pn pergi ke enjin dan dia meminta utk semua org keluar drpd kwasan enjin trsbut..dr luar mreka boleh mndgr dgn jelas beberapa ketukan yg kuat dilakukn dr dalam..setelah selesai, enjin pn cuba dihidupkan dan ternyata jurutera trsbut brjaya membetulkannya! kapten kapal pn berjumpa dgn engineer tu dan memintanya wat satu bil utk claim kerja yg telah dilakukan dan sbagai rekod di dalam kapal itu sendri..

keesokan harinya, terdapat satu bil yg ringkas di atas meja kapten trsbut :

kos membetulkan enjin kapal RM 5000

kapten muda trsbut sgt trkjut dan berasa marah kerana terasa dirinya dipermainkan..semua org mndgr dgn jelas bahawa hanya ketukan sahaja yg didengari ketika engineer tersbut cuba utk membetulkn enjin itu…jadi mngapa begitu mahal? jurutera itu dipanggil dan diminta untuk menyiapkan satu bil yg lebih lengkap..pd ptgnya..dia atas meja kapten itu ada satu bil yg baru :

kos membetulkan enjin kapal RM 5000

pecahan :

1. kos tukul utk mengetuk RM 5
2. kos TAHU DI MANA HENDAK KETUK RM 4995

secara mudah..kapten trsbut akur dgn kepakaran jurutera itu =D

sy dpt simpulkan bahawa ilmu dan pengalaman sgt membantu utk kita capai stiap pluang yg ada di depan mata kita..dgn kedua-duanya, org yg lebih tinggi pangkt dr kita pn akan menerima kebolehan yg kita ada..mnarik kn…? =)

so..make urself something useful in ur atmosphere..n pada sapa yg nak jadik mcm kapten kapal tu, ada jawatan yg besar dan berkuasa atas sesuatu, pastikan anda tahu kerja2 di bawah sbelum anda senang lenang dduk di atas..

contohilah CEO kompeni Honda yg stiap satu CEO nya tahu mcm mna nak buat sebuah kereta dr A smpai Z..

till then..daa~

Advertisements

2 responses to this post.

  1. kalo camtu…sy kene jadi minah kilang dlu la ek…hihi

    Balas

  2. sy citer kt students sy kisah engineer senior tu… jd one of my filler la gak..well…love to see thier expression.. expresi kagum~~ (^_^) bkn kagum sbb dia leh ketuk2 tu..tp kagum sbb org tu dpt duit byk just sbb ketuk2…. and yg best nye…the next class…they seems VERY interested to study my subject..hahaha~~
    bak kata one of my friend “kelas awk je diorng cmtu…klau tak, dak kelas tu msing2 mata cm nk jatuh.. (ngantuk)”

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: